سوغات

فرش
قالی فردوس، از مهم‌ترین صنايع دستي شهرستان فردوس بوده و اين شهرستان، يکي از مهم‌ترين مناطق قالي‌بافي استان خراسان جنوبي است. از ساير صنايع دستي فردوس، مي‌توان پارچه‌بافي (تون بافي)، سفال‌گري، برک‌بافي، قالي، گليم، نمد مالي، مشبك و معرق‌كاري را نام برد.
محصولات و سوغات اصلی منطقه را انار، زعفران، پسته، بادام، پنبه، گردو، انواع کشک، قره‌قروت و زیره تشكيل مي‌دهند.
انار
شهرستان فردوس، یکی از توليدکنندگان انار در ايران است. ميزان توليد سالانهٔ انار در اين شهرستان، حدود ۳۰ هزار تن است كه حدود ۴۰ درصد از توليدات باغي استان خراسان جنوبي را تشكيل مي‌دهد. اين مقدار انار از ۲٬۰۴۵ هكتار سطح زير كشت بدست مي‌آيد.۰ درصد انار توليدي شهرستان فردوس به كشورهاي حاشيه خليج فارس، كره جنوبي و ديگر كشورها صادر مي‌شود. از نظر ميزان توليد انار، شهرستان فردوس پس از شهرستان‌هاي ساوه و ني‌ريز، سومين شهرستان توليدكنندهٔ انار در ايران است
با توجه به تولید زیاد انار در اين شهرستان، صنايع مرتبط با انار هم در اين شهرستان ايجاد شده‌اند که از آن جمله مي‌توان کارخانه توليد كنسانتره انار، شركت انارين، سردخانه ۵ هزار تني انار، دو شركت بسته‌بندي و سورتينگ براي صادرات و انسكتاريوم توليد زنبور تريكوگراما براي مبارزه با آفت كرم گلوگاه انار اشاره كرد.
انواع مختلف انار فردوس شامل شیشه کَپ، شهوار، ملس، شلغم، پوست سیاه، شيرين، يزدي و باغي است که معروف‌ترين و با كيفيت‌ترين آنها، انار شيشه كپ است. انار شيشه‌كَپ فردوس، علاوه بر طعم دلچسب و لذيذ، خاصيت ماندگاري و انبارداري بسيار خوبي دارد كه اين ويژگي سبب شده‌است كه انار فردوس بدون اينكه فاسد شود به دورترين نقاط جهان حمل شود و باغداران فردوس و روستاهاي اطراف، انار مورد نياز خود را بدون استفاده از سردخانه و به صورتي سنتي تا مدت چهار ماه به بهترين نحو نگهداري كنند.
زعفران
شهرستان فردوس، یکی از قطب‌هاي توليد زعفران در ايران است. ميزان توليد زعفران خشک اين شهرستان در سال ۱۳۸۴، ۱۱ تن بوده‌است. سطح زير كشت زعفران در شهرستان فردوس، ۳٬۲۰۰ هكتار است. محصول زعفران فردوس در مؤسسه تحقيقاتي خراسان، به عنوان مرغوب‌ترين زعفران از نظر عطر و رنگ‌دهي شناخته شده‌است.
پسته

تولید پسته در شهرستان فردوس در سال ۱۳۹۶ از ۴۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت اين محصول، حدود ۵۰۰۰ تن بوده‌است.
 کلوچه 

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *